Faktura

En faktura kan være både elektronisk eller så kan den komme i papirformat. Og enkelt fortalt er en faktura et dokument som gis fra selger til kjøper som skal vise at en salgstransaksjon har foregått mellom partene. En faktura vet de aller fleste hvorfor blir sendt, da det er en dokumentasjon for kjøperens plikt til å betale. Samtidig kan man også se på det fra selgerens perspektiv, at det er et dokument for han at har noe tilgodehavende. 

Malen for en faktura

Om du har fått en faktura tilsendt så vet du sånn cirka hvordan den pleier å se ut. Og det er jo sånn at skattemyndighetene har visse krav til det. Først og fremst skal hver eneste faktura inneholde et eget fakturanummer, og det er ikke noe en bedrift selv bestemmer. Fakturanummeret blir faktisk generert gjennom et fakturaprogram eller på ferdigtrykte blanketter, om bedriften har det i stedet. Noe annet som er viktig er også det at selgerens organisasjonsnummer skal være på fakturaen, og om selgeren er registrert i merverdiavgiftsmanntallet skal organisasjonsnummeret bli etterfulgt av MVA.

Deretter er det de mer standardiserte opplysningene, som når fakturaen har blitt sendt, når den utløper, hva som blir betalt for og kjøpesum. Igjen skal merverdiavgiften også stå der, om en slik avgift skal betales. Man kan legge til annen informasjon også, men det som er nevnt ovenfor er det som må være på en faktura. Om det er annen informasjon en bedrift vil legge til som føles relevant for fakturaen står man fritt til å gjøre det.

Regler som må overholdes

Når en sender en faktura har tidspunktet på faktureringen mye å si, når det gjelder når man kan kreve purring. For en faktura skal betales senest 1 måned etter levering, og det finnes naturligvis unntak. Du har sannsynligvis fått eller sett fakturaer som har lenger betalingstid.

Men om man ikke betaler for forfallsdato kommer det en purring, man er ikke pliktet til å gjøre det som bedrift, men man har rett til å gjøre det. Også her er det regler, i at man ikke kan gjøre det før det har gått 14 dager siden forfallsdatoen. Purringen kan man sende så mange ganger man vil, men man kan ikke legge på gebyr hver gang man gjør det. Man kan sende gebyrbelagte purringer kun to ganger, deretter sender man et inkassovarsel eventuelt. 

Om det er sånn at du vil sende inkassovarsel er du faktisk pliktig til å meddele kunden om det, og det må være tydeliggjort at det er inkassovarsel det er snakk om. 

Om du som bedrift ønsker å unngå slike problemer, om du selv har kjøpt et produkt, så kan du kanskje prate med en regnskapsfører til å sette opp et program eller system for å unngå slike problemer i fremtiden. Det kan Revimatch hjelpe deg med!

Velg en regnskapsfører i ditt område:

Det kan være lurt å velge en regnskapsfører nær deg selv.

Spesielt hvis du for eksempel har fysiske dokumenter som du enten må levere eller har hentet fra regnskapsføreren.

Avhengig av hvilket forhold du vil ha med regnskapsføreren din, kan det også være hyggelig at han / hun er nær hvis du vil svinge forbi for en kopp kaffe, og snakke noen ting gjennom, eller bare si hei.

Imidlertid kan mange oppgaver gjøres pr. telefon, post, og hvis eksperten du foretrekker bor i den andre enden av landet, kan du kommunisere via. post og telefon.

Regnskapsfører i Oslo

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Bergen

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Stavanger

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Tromsø

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Drammen

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Ålesund

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Kristiansand

Finn den rette regnskapsfører

Regnskapsfører i Hamar

Finn den rette regnskapsfører

Få op til 3 gratis og uforpligtende tilbud fra advokater eller jurister hurtigt og nemt, udfyld dit navn og tryk derefter på fortsæt:

Start her